5 tipů ženského byznysu k budování vlastní značky

Alžběta KrálováČlánky

Dne 14. ledna v Americkém centru proběhla 3. lekce Akademie profesního rozvoje. Na lekci Self-brandingu se příhlásilo přes 1 800 žen. Učily se, jak efektivně budovat vlastní značku a prezentovat nové projekty. Své know-how a zkušenosti ženám předala lektorka Lilia Khousnoutdinová — spoluzakladatelka Ecstatic s.r.o. a autorka řady knih s ženskou tématikou. 

Dělat věci lépe, levněji nebo jinak. Tři základní východiska úspěšného budování značky. Když je řeč o té osobní, platí dle Lilie ještě jedno pravidlo: “Budujeme si ji celý život a děláme-li to vědomě, můžeme tím jedině získat.”

V centru self-brandingu stojí vědomé rozhodnutí, do jaké míry si dovolíme prezentovat se svou unikátní kombinací talentů a zájmů, ale i nedostatků autentickým a konzistentním způsobem. 

Jak na to? Inspirujte se pěticí tipů, která zazněla na lekci:

1. Buďte autentická

Existují osobní značky postavené na 100% otevřenosti i takové, které veřejně prezentují jen zlomek osobnosti své majitelky a její soukromí pevně střeží. Ani jeden z přístupů přitom není správný či špatný. Který tedy zvolit? Ten, jenž je pro nás přirozený. „Být autentická dá nejméně práce,” shrnuje Lilia. Doplňuje, že máme velkou svobodu v tom, kolik ze svého soukromého života necháme do veřejného prostoru proniknout. Ať už se však rozhodneme pro jakoukoliv míru sdílnosti, prezentujeme-li samy sebe ve veřejném prostoru, dáváme tím druhým příležitost nás hodnotit a nálepkovat. A je třeba počítat s tím, že zaznít mohou i kritické hlasy. 

2. Kritiku si neberte příliš osobně

Jak čelit kritice? Pomůže uvědomit si, že naše značka je odrazem toho, jak se prezentujeme navenek. Je to jen kulisa. Kulisa, která stojí mezi námi a tím, co  veřejně prezentujeme. „Kdykoli nás někdo kritizuje, nekritizuje nás jako člověka, ale pouze naši značku, tedy to, co prezentujeme navenek,” říká Lilia. 

Pokud dokážeme negativní hlasy přijímat s odstupem, může nás kritika dokonce posilnit. Odstup nám umožňuje být odvážnější, inovativnější a pouštět se do riskantnějších projektů.

3. Přiznejte chyby

Protože chybovat je lidské, může se stát, že ne každý projekt nám vyjde a ne na všechny své veřejně pronesené výroky budeme pyšné. Lilia otevřeně sdílela, že její osobní kariéra byla o velkých přešlapech, ze kterých se ale dokázala zotavit a jít dál. Dodala, že překonání chyb je také něco, co ji osobně nejvíce inspiruje na příbězích druhých. Jen máloco je v kariéře opravdu likvidační, vždy je možné vzít si z přehmatů patřičnou lekci a jít dál. Důležité je především zůstat autentická. Maskování chyb se nevyplácí, uzavřela Lilia.

4. Vyprávějte příběh

Všechny Liliiny projekty spojuje společné poslání — aby se ženám ve společnosti žilo lépe a mohly svobodně projevovat svou jedinečnost. Pro ni samotnou je typická jistá excentričnost a odvaha provokovat. Říká, že ke své práci zaujímá poněkud egoistický přístup: „Chci tvořit, a proto tvořím. Podle toho, jak to intuitivně cítím.” Ženám radí, aby se nebály zaujmout k práci podobný postoj. Aby za své produkty a výrobky stavěly svůj jedinečný příběh. Osobitost pomáhá odlišit se od konkurence a najít zákazníky, kteří souzní se stejnými hodnotami a vizí.  

5. Mějte jasnou vizi

Vize by měla stát na počátku každé značky, doplnila Lilii zakladatelka ženského byznysu Alžběta Králová. Je totiž tím, co nám pomůže přesně vymezit mantinely, ve kterých se brand pohybuje. „Jasná vize na počátku projektu pomáhá definovat, kdo jsme a čeho chceme dosáhnout. Je potřeba si již na začátku dobře stanovit  cílovou skupinu a následně s ní srozumitelně komunikovat. Vize nám pomůže konzistentně prezentovat značku, vymezit její místo na trhu a zvýšit její zapamatovatelnost,” uvedla Alžběta.

V rámci Akademie se účastnice budou tématu budování vlastní značky věnovat celý následující měsíc. S budováním osobního brandu mimo jiné pomůže také seriál článků “Jak budovat osobní značku”. Dne 11. února 2021 na účastnice čeká lekce na téma Asertivita, vyjednávání a decision-making. Registrovat se na další lekci mohou zájemkyně již nyní zde.