6 praktických tipů na úspěšnou prezentaci

Alžběta KrálováČlánky

Uzemnit nohy, uvolnit ruce a správně posadit hlas. Jak se nezaleknout pronesení přípitku na svatbě, prezentace nového projektu kolegům ani představení svého záměru investorům? Pozvání zakladatelky ženského byznysu Alžběty Králové na pátou lekci Akademie přijala Dita Stejskalová. Spolumajitelka Ogilvy PR učila ženy umění prezentace.

“Každé mé prezentaci předchází drobný rituál. Pomáhá mi zkoncentrovat se a podat ten nejlepší výkon,” sdílela Dita s účastnicemi. Uzemnění, zklidnění se a naladění: celá řada cvičení zabere zkušenému řečníkovi jen několik sekund a dodá mu potřebnou jistotu do začátku projevu, uvedla.

Proč je úvodní rituál tak důležitý a jak konkrétně vypadá? “Na prezentaci neseme samy sebe s celou svou energií. Proto je důležité, abychom věděly nejen o tom, co se děje s naší myslí, ale také s naším tělem.” Účelem rituálů je právě zvědomění si sebe sama a napojení se na současný okamžik a publikum. Rituály představují nástroj, který dokáže usměrnit rozlítané myšlenky a vrátit nás do okamžiku tady a teď.

Uzemněte se

Při prezentaci potřebujeme my i naše publikum cítit jistotu. Uzemnění je cvičení, které nám ji může dodat. Pokud stojíme, probíhá proces ukotvení se tak, že se zaměříme na těžiště svého těla. Svou mysl následně provedeme cestou od těžiště těla až ke svým chodidlům. Pocitově jimi prorosteme až do podlahy. Podobně se, v případě, že sedíme, zaměříme na místa, ve kterých se naše tělo dotýká sedací či opěrné plochy a následně dále na své nohy a kontakt chodidel s podložkou. 

 

Ukotvení dolní poloviny těla nám umožní uvolnit tu horní. Dodá svobodu našim rukám a s nimi i gestům, které harmonicky doplní náš projev. Stojíte u řečnického pultíku? Odolejte nutkání křečovitě ho rukama sevřít. Naše ruce rády vypráví a vezmeme-li jim tu možnost, přenese se potřeba pohybu do jiných částí těla. Výsledkem bývá nechtěné přešlapování z nohy na nohu či nervózní pohupování se. V dolní polovině těla je pohyb rušivý, našim rukám ale svoboda sluší. Využití gestikulace umožní vizuálně dokreslit mluvené slovo.

Utište svůj vnitřní dialog

Honí se vám v hlavě milion rušivým myšlenek a vy nevíte, jak je zastavit? Jednoduše začněte mluvit, radí Dita. “Jakmile začnu mluvit, můj vnitřní dialog ustává, protože veškerou svou pozornost soustředím na to, o čem zrovna hovořím,” vysvětluje. 

Ještě před začátkem projevu pak doporučuje zařadit několik jednoduchým dechových cvičení. Pomáhá prosté soustředění se na vlastní dech — vědomý nádech a výdech. I vizualizace toho, jak do sebe s každým nádechem nabírám veškerou pozitivní energii a dobrou náladu a s výdechem naopak vydechuji to, co už nepotřebuji, tedy všechny své strachy a trému velmi pomáhá.

Správně se nalaďte

Začít prezentaci správně naladěné ve stavu pohody a skvělého prožitku. Scifi? Ne, když si pomůžete následujícím cvičením. Vybavte si životní moment, kdy jste se cítily báječně. Zavzpomínejte na své sportovní úspěchy nebo povedené pěvecké vystoupení. Jak přesně jste se v té situaci cítily? Co jste viděly, co slyšely? Projděte postupně všemi pěti smysly a zvědomte si prožívaný stav. 

Vzpomínka na radostný okamžik vám ho pomůže vyvolat i před začátkem prezentace. Pokud ji spojíte s tzv. kotvou (např. s jednoduchym gestem zmáčknutí palce a ukazováčku), její znovuvybavení se pro vás stane snadnějším. Právě jste totiž vytvořily zkratku pro váš mozek. Zkratku k silně energizujícímu momentu, který nakopne váš veřejný projev.

Pracujte s posazením svého hlasu

Existují tři základní polohy hlasu: hlas pocitově posazený nahoře nad hlavou, hlas srdce a hlas břicha. Zvolená poloha ovlivňuje to, jak je naše sdělení přijímáno a během prezentace je vhodné mezi nimi plynule přecházet, radí Dita. 

 

Hlas nad hlavou je hlasem zvědavosti a vzrušení a má vysokou tonalitu. Má sílu oživit náš projev a energizovat publikum. Hlas srdce našemu přednesu pro změnu dodá potřebnou přesvědčivost. Je nazýván hlasem vůdce a charakteristické je pro něj přirozené pomalejší tempo řeči a nižší tonalita. Rychlost našeho projevu podvědomě zpomalí také hlas břicha přezdívaný též hlasem šamanů. Jedná se o nejníže položený hlas, který má sílu uvést druhé do transu. A ač cílem naší prezentace není publikum zhypnotizovat, může se nám tato hlasová poloha hodit, když chceme pronést něco závažného nebo bojujeme s příliš rychlým mluveným projevem. Ten přirozeně zpomalí také využití odmlk. Ty nám umožní na chvíli vydechnout a publiku zase zpracovat vše, o čem jsme hovořily. Řečové pauzy jsou výhodné pro obě strany, nezapomínejme na ně.

Nebojte se emocí

Lidé milují příběhy a našemu projevu emoce sluší. Prázdné věty se díky nim proměňují v barvité líčení a vyhrávají nám pozornost posluchačů. Využívejte slova, která křičí, svítí, voní, škrábou, jsou sladká jako med a hořká jako pelyněk, radí Dita a doplňuje, že skvělé je též zapojení životních anekdot, metafor, pořekadel, příměrů a humoru. Pomáhají totiž v lidech asociovat smyslové prožitky a ty zesilují dopad naší prezentace — vdechují jí život.

Divoké experimenty v oblékání si nechte na jinou příležitost

“Na prezentaci záříte vy a vaše osobnost. Nikoliv vaše šperky a velké vzory na šatech,” uvádí Dita. Dodává, že výrazné doplňky dovedou odvést pozornost od obsahu projevu a výrazné vzory mají zase schopnost utopit v sobě své nositele, zvláště pak na televizních obrazovkách, které je opticky zvětšují. Při prezentaci volte střídmost a pastelové barvy, v jednoduchosti je krása a u Pařížanek ta nejlepší inspirace.

Takové byly některé z doporučení, která ženy dostaly na páté lekci Akademie. Na té šesté, závěrečné, je čekají tipy k tématu poslednímu. Byznys plán, cenotvorbu a obchodní strategii již 15. dubna představí Tereza de Bardi, ředitelka v oddělení poradenských služeb společnosti Deloitte. Registrace na lekci je otevřena už nyní zde.

Autorka: Monika Motanová