Alžběta Králová jako Žena v zenu

Renata KlánováČlánky

Zakladatelka Ženského byznysu a Institutu politického marketingu Alžběta Králová se stala jednou z žen, které se o svůj příběh podělily v rámci projektu Žena v zenu. Ten skrze rozhovory s úspěšnými ženami z různých oborů ukazuje, jak se vyrovnat s nástrahami, které s sebou volba “být vidět a slyšet ve veřejném prostoru” přináší. Genderové stereotypy, předsudky ani negativní reakce okolí by nás neměly odradit od realizace svých snů a ambicí. Nechte se inspirovat rozhovorem Alžběty s Lilií Khousnoutdinovou! 

Profesní cesta Alžběty začala studiem politologie v Olomouci, kde ji zaujala politická komunikace a tvorba kampaní. V navazujícím magisterském studiu na Masarykově univerzitě v Brně se proto rozhodla pro obor Politologie se zaměřením na politický marketing. Zlomovým bodem jejího života se stala pracovní stáž v USA, kam v roce 2012 odjela pracovat na všech aspektech volební kampaně a učila se od profesionálů z oboru. Tou dobou totiž Američané zažívali supervolební rok, kdy volili nového prezidenta i část zákonodárného Kongresu. Na základě této zkušenosti se rozhodla získané know – how přenést do České republiky, kde byl tehdy politický marketing v plenkách. Po návratu ze Spojených států založila spolu s dalšími absolventy univerzity Institut politického marketingu s cílem tento obor rozvíjet, kultivovat a profesionalizovat české politické prostředí. Od svého vzniku v roce 2013 má za sebou IPM kampaně ze všech úrovní politické soutěže a na kontě několik českých cen za PR za svoje edukativní projekty, jako byla např. kampaň Tvoje poprvé na podporu mladých lidí, aby šli k volbám. 

Alžběta se profesně pohybuje v prostředí, které je spíše doménou mužů. „V oboru dodnes není moc žen. Když komentujeme v médiích volby a kampaně, často jsem jedinou ženou, stejně tak v různých panelech a diskuzích.” Pokud jsme v práci jediná žena či jedna z mála, nenechme se tím rozhodit. Zachovejme si svou ženskost, vnímejme ji jako přednost a konkurenční výhodu. V rozhovoru se Alžběta také svěřila s předsudky, na které při své práci narazila, a prozradila své tipy, jak se s negací a hejty vypořádat. „Často jsem se v kontaktu s nejmenovanými českými politiky setkala s tím, že ti, kterým jsem pomáhala se strategií, nebrali mou konstruktivní kritiku, respektive nebyli zvyklí na to, že někdo poukazuje na to, jak by šly věci udělat lépe. Kdyby byl na mém místě muž, reakce by byly určitě jiné,” říká. S nedůvěrou okolí se setkala také při zakládání Institutu politického marketingu. „Dnes už je politický marketing považován za esenciální součást politického úsilí, ale dřív to tak nebylo. Dost lidí nás v začátcích od založení institutu a následně firmy odrazovalo,” vypráví Alžběta. 

 

Jak se tedy ve veřejném prostoru vyrovnat s negativními komentáři a kritikou, která nám vždy nemusí připadat fér? Ona sama komentáře na své výstupy nečte a anonymní hejty neřeší, protože by ji nijak neposunuly. „Možná si my ženy bereme kritiku víc osobně a necháme se celkově znejistit maličkostmi nebo věcmi, které nestojí za naši pozornost. Vztáhneme kritiku střípku naší práce na celek,” komentuje Alžběta a radí: “měly bychom určitě mít nějaké své podpůrné kruhy. Pro mě je to i můj kolega, on je typický analytik, já zase networkuji a spolupracuji s lidmi. On pak umí nastavit procesy našich projektů. Takže určitě radím – najděte si lidi, kteří vás doplní.” Smíšené týmy jsou efektivnější a produktivnější, vždy je třeba hledat rovnováhu. Dle jejích slov je také důležité získat nadhled a nenechat se rozhodit maličkostmi. K tomu například pomáhá si každý den zapsat nějaký zážitek, splněný úkol či věc, která se nám povedla. Nebo si dělat průběžné fotky z projektu, na kterém pracujeme. Když se pak ohlédneme zpět, vidíme všechno to úsilí, pokroky i překážky, které jsme překonaly (i když se nám to třeba na začátku zdálo jako nemožné). Podobné úkoly si ženy zkouší i v rámci ženského byznysu – např. v lekci o sebevědomí měly za úkol sepsat svých 150 úspěchů. 

Tématu sebevědomí se Lilia s Alžbětou v rozhovoru také dotkly. Často se nových věcí a projektů bojíme. Právě tyto zkušenosti nám ale pomáhají budovat a upevňovat vědomí sebe sama. Skrze úspěchy a neúspěchy se učíme, poznáváme své já a zjišťujeme, co chceme a co ne. Alžběta ženám do začátku radí skočit do vody a plavat. Vzpomíná na svůj první živý vstup v České televizi, kdy se klepala strachy. Během posledních amerických voleb však situaci komentovala v médiích tolikrát, že si na vystupování před kamerami zvykla. “Čím častěji člověk vyjde z komfortní zóny a dělá něco nového, tím více se obrní, naučí se v dané situaci chodit, takže mu to pak přijde už jako něco přirozeného,” doporučuje a dodává, že vše se dá naučit.

A rada na závěr? „Najděte si v blízkosti někoho, kdo umí hledat nové cesty a není negativní. Snažte se ohlédnout se za svými úspěchy. Jděte po maličkých krůčcích a nenechte se odradit drobnostmi, které na celek mají velmi malý vlivi. Když se vám něco nepovede, je to vlastně dobrá zpráva, protože jste vyzkoušely něco nového. Nebojte se,” povzbuzuje ostatní ženy zakladatelka Ženského byznysu a Institutu politického marketingu Alžběta Králová. 

Celý rozhovor si můžete pustit na https://zenavzenu.cz/alzbeta-kralova/

Autorka: Renata Klánová