Jak budovat osobní značku 1. díl

Alžběta KrálováČlánky

Vědomé budování osobní značky. Krok, který vám pomůže vymezit se vůči konkurenci a vhodně prezentovat sebe sama a svou práci. Výsledek? Schopnost srozumitelně své cílové skupině předat to, kým jsem a co nabízím znamená více spokojených klientů. Že jste se systematickému budování osobní značky zatím nevěnovaly? Následující série článků vám poradí, jak na to.

Ujasněte si, kdo jste

Vyčleňte si alespoň hodinu svého času a sáhněte po tužce a papíru. Předtím, než se pustíte do budování osobní značky, je potřeba si definovat, na jakých základech ji budete stavět. Kdo jsem? Jaké zkušenosti jsou za mnou? Čeká vás chvíle zamyšlení nad třemi základními oblastmi:

1. Vaše znalosti, schopnosti a reputace

  • V čem jste opravdu dobrá a co mezi vaše silné stránky nepatří?
  • Na jakých znalostech a zkušenostech stavíte?
  • Co formovalo způsob, jakým pracujete? Z čeho plyne vaše současné know-how?
  • Co můžete druhým nabídnout jen vy? Jaké unikátní schopnosti/zkušenosti/znalosti máte?

2. Vaše záliby a zájmy

  • Co vás baví a dobíjí novou energií?
  • Pro co se snadno nadchnete a co naopak nejčastěji odkládáte?
  • V jakých oblastech si rády udržujete přehled a vzděláváte se?

3. Klíčové hodnoty a přesvědčení

  • Jaké hodnoty vyznáváte?
  • Za co jste na sebe hrdé a na čem si zakládáte?
  • Proti čemu se naopak jasně vymezujete?

Ptejte se na odpovědi samy sebe a ptejte se i svého okolí. Dost možná zjistíte, že druzí si na vás nejvíc cení věci, kterou považujete za zcela automatickou. Třeba pozitivního přístupu, schopnosti spojovat lidi  či rychlých reakcí na vzniklé situace. Zjistěte, v čem druzí spatřují vaši devizu a nebraňte se ani konstruktivní kritice. Pozitivní zpětná vazba potěší, negativní posouvá vpřed a pomáhá dále růstu.

Zužitkování získaných poznatků o sobě

Zkuste svá zjištění promítnout do polí silné a slabé stránky osobní SWOT analýzy, jejíž podoba je k vidění na obrázku níže. V následujícím kroku se zaměříme na spodní polovinu matice a dokončíme první část systematického budování osobní značky —  získání dobré znalosti o sobě samých a svém pracovním potenciálu.

 

Ujasněte si, co nabízíte

Předchozí část vás dovedla ke shrnutí toho, kdo jste, co vás baví a jaké vyznáváte hodnoty. Poznámky, které jste si v průběhu zamyšlení zapsaly, nevyhazujte. Dobře vám poslouží v následujících dílech, kdy se zaměříme na tvorbu online i offline prezentačních nástrojů osobní značky.  Nyní je čas si ujasnit, v jakou značku byste své jméno, společně s pracovními schopnostmi a zkušenostmi, rádi přetavily. Vědět byste měly:

  • Jaká je vize vaší značky? 
  • Co můžete (a chcete) lidem nabídnout? 
  • Pro co chcete, aby si vás lidé pamatovaly? 
  • Jakým (profesním) cílům vás má budování osobní značky přiblížit?
  • Jakou klíčovou myšlenku chcete, aby vaše značka sdělovala? 
  • Co si přejete komunikovat se svým publikem? 
  • Co mu můžete předat?
  • Jaké osobnostní charakteristiky má značka zachytit — chcete, aby působila plně profesionálně a komunikovala pouze fakta nebo byste jí rády vtiskly neformálnější image?

Zodpovězení těchto otázek vás přivede k uvědomění si, které z bodů SWOT matice jsou pro vás nejzásadnější a nejlépe vám pomohou naplňovat vytyčené profesní cíle. Jakým způsobem je efektivně komunikovat? Tomu se bude věnovat druhý díl seriálu o budování osobní značky. 

Dejte nám vědět, jak jste si poradily se SWOT analýzou a případně co by vás k tématu dále zajímalo.