1. Začněte brainstormingem
Nejprve si shromážděte informace, které chcete vašemu protějšku sdělit. Přemýšlejte nad tím, co byste chtěla, aby si o vás lidé zapamatovali, ať už spolu budete mluvit jakkoliv dlouho. Co chcete, aby si u vašeho jména vybavili? S jakými zkušenostmi, dovednostmi a znalostmi by si vás měli automaticky spojovat? Co dalšího by se jim mělo vybavit, když někdo zmíní právě vaše jméno?
- Uspořádejte si myšlenky: Určete klíčové informace. Připravte si jednoduchý scénář konverzace s okruhy otázek pro případné dotazy. Rozdělte si role v týmu, pokud vás je více.
- Jasně definujte cíl: Co chcete elevator pitchem dosáhnout? Získat kontakt na potenciálního zaměstnavatele? Zaujmout investora pro váš projekt? Nebo si najít mentora? Jasná definice cíle vám pomůže zaměřit obsah prezentace.
- Zaměřte se na hodnotu, kterou nabízíte: Co je na vaší práci nebo produktu jedinečné? Jaké problémy dokážete vyřešit a jaký prospěch přinesete lidem, se kterými mluvíte? Zaměřte se na to, co je pro ně relevantní a co je zaujme.
- Všechny nápady si zaznamenejte. Využijte nástroje jako jsou myšlenkové mapy online, budete mít veškeré podklady pro vaši řeč po ruce.
2. Vytvořte si strukturu
Po brainstormingu přišel čas na organizaci vašich myšlenek do přehledné osnovy. Pracujte nyní s nápady z bodu 1. Seznamte se s příklady na stránkách HuBspotu. Mějte na paměti, že budete hovořit 30 až 60 sekund maximálně.
- Představte se: Jasně uveďte, kdo jste (vy nebo váš tým) a čím se zabýváte.
Problém: Popište problém, který váš produkt/služba řeší, a zdůrazněte, koho se týká. - Řešení: Představte vaše inovativní řešení a jeho benefity.
- Konkurenční výhoda: Vysvětlete, co vás odlišuje od konkurence a proč je vaše nabídka jedinečná.
- Finanční plán: Stručně shrňte vaše finanční potřeby, časový horizont a návratnost investic.
- Nezapomeňte na výzvu k akci: Jasně sdělte posluchači, co chcete, aby udělal, ať už je to navázání kontaktu, domluvení schůzky nebo návštěva vašeho webu.
3. Způsob sebeprezentace
Velmi záleží na tom, jak svůj elevator pitch přednesete. Následující tipy vám pomohou s efektivní přípravou:
- Používejte jednoduchý jazyk a příběhy: Vyhněte se odborným termínům a složitým větám. Mluvte srozumitelně a jasně, ať vás každý pochopí. Využijte síly příběhů, abyste svou prezentaci udělala poutavější a zapamatovatelnější. Popište například založení firmy.
- Nacvičte si přednes: Nejlepší způsob, jak se zbavit nervozity a zdokonalit svůj pitch je nacvičovat si jej nahlas. Mluvte před zrcadlem, natáčejte se na video, požádejte kamarádku o zpětnou vazbu. Čím více ho budete nacvičovat, tím lépe ho budete prezentovat.
- Mluvte srozumitelně a jasně: Dbejte na správnou výslovnost. Říkejte slova pečlivě.
- Dodržujte časový limit. 30 - 60 sekund je maximum, které máte k dispozici, myslete na to!
4. Na co dalšího nezapomenout
Kvalitní obsah je klíčový, ale úspěchu mohou napomoci i další faktory, jako je nonverbální komunikace.
- Oční kontakt je důležitý: Mluví-li s vámi někdo, je vhodné udržovat s ním oční kontakt, ale přitom nedržet pohled neustále fixovaný na jednom místě, aby to nepůsobilo nezdvořile.
- Gesta mohou pomoci vašemu projevu: Místo toho, abyste se soustředila na perfektní sestavení gest, je důležité uvolnit ruce. Každé slovo nemusí být podloženo gestem a rigidní postoj není přirozený.
- Postoj je také důležitý: Založené ruce mohou působit odtažitě až nepřátelsky. Sledujte videa s prezentacemi a snažte se napodobit ta, která působí uvolněně a přirozeně.
- Intonace: Pokud máte zvládnutou nonverbální komunikaci, můžete se zaměřit i na intonaci, například zdůrazňování důležitých slov.
- Dech: Dýchejte přirozeně a nebojte se udělat si pauzu, aby váš projev působil ještě přirozeněji. Pusťte si krátké video o dechu a jak s ním pracovat. Tipy na zklidnění mysli najdete také v našem článku o předcházení syndromu vyhoření.
- Artikulace. Mluvte v pomalém tempu, abyste minimalizovala přeřeknutí a byla srozumitelná
Nervozita se může projevit třesem hlasu, což není nic neobvyklého. Nebojte se toho, protože publikum většinou ocení vaši snahu a odvahu. Mnoho dalších tipů dostanete na našem workshopu Umění sebepoznání a sebeprezentace.
5. Pusťte se do toho
Nebojte se!
Kde hledat další inspiraci?
Knihy
- Elevator Pitch (Linwood Barclay)
- Co obsahuje podnikatelský plán – elevator pitch (BusinessInfo.cz)
- Velvet Innovation (webové stránky o inovativních projektech, meetupech, přehled nejlepších elevator pitch)
Videa
- How To Create A Killer Elevator Pitch (Unstoppable Women in Business)
- Elevator Pitch Example - How To Create A Personal Elevator Pitch (Professor Heather Austin)
- Velvet Innovation Meetup (Záznam z meetupu Velvet Innovation konaného v dubnu 2024, příklady elevator pitch)