Kreativita nejen v byznysu

Martina BláhováČlánky

První offline networkingové setkání Ženského byznysu proběhlo 9. června na téma Kreativita nejen v byznysu díky Passerinvest na Brumlovce. Pozvání přijaly tři inspirativní ženy – Lenka Preslová, obchodní ředitelka Passerinvest, Diversity manažerka Škoda Auto Martina Zimmermann a Jana Soukupová, ředitelka Kabinetu ministryně pro vědu, výzkum a inovace. Panelovou diskuzi, kam přišlo téměř padesát z vás, moderovala zakladatelka Ženského byznysu Alžběta Králová.

Moc nás potěšilo, že dobrá polovina z přítomných byly absolventky naší Akademie profesního rozvoje. Téma setkání jsme postavily kolem kreativity (i) v byznysu, protože věříme, že potenciál tvořivosti máme všichni. Záleží jenom na nás, zda a jak ho uchopíme a budeme dál rozvíjet. Naše panelistky ve svých profesích dokázaly čelit mnoha výzvám a uspět. Na tom, že to není jednoduché, ale přesto je potřeba to nevzdávat, zkoušet hledat nové cesty a spřízněné duše, se shodly všechny.

Panelovou diskuzi otevřela Lenka Preslová, která řekla, že kreativita je výbornou devízou do komplexního a rychle se měnícího světa, ve kterém žijeme. Martina Zimmermann ji doplnila, že ženy jsou mistryně kreativity, protože často kloubí práci s rodinnými povinnostmi. Pro Martinu je kreativita i o spojování zdánlivě nesouvisejících věcí novým a zajímavým způsobem a také o zjednodušování velmi komplexních sdělení, což je princip, kterým se řídí v marketingové komunikaci. Jana Soukupová se snaží o to, aby se o politiku zajímalo více mladých lidí. Přinesla zajímavý pohled na kreativitu – pustý ostrov a nutnost pracovat s tím, co vyplaví moře :). Tak si prý vzpomíná na své začátky v politice, než si kolem sebe vytvořila spojence v podobě podobně smýšlejících mladých lidí, aby reprezentovali zájmy mladé generace napříč politickým spektrem.

Kde se berou kreativní nápady? 

Drew Boyd, profesor marketingu a inovací na University of Cincinnati, rozebírá v časopisu Psychology Today několik příkladů, jak známé osobnosti čerpaly kreativní nápady. Často se prý jednalo pouze o inspiraci, která určila směr další práce. Beatles na základě jedné sloky hledali klíč k budoucí písničce, Agatha Christie používala na psaní knih určitou šablonu, která jí pomohla nápady lépe strukturovat.

To, že nejlepší nápady často nevznikají u pracovního stolu, zaznívalo opakovaně. Pro vznik nápadů je totiž klíčový určitý uvolněný stav mysli, kterého se složitě dosahuje, pokud jste neustále zavalené operativou. Je dobré najít si čas sama na sebe a dát si prostor, abychom mohly být následně kreativní. 

Chce to taky odvahu a schopnost se přizpůsobit. Jak říká Lenka Preslová, často je potřeba zkoušet různé cesty a nenechat se odradit, dokud si člověk není jist, že vyčerpal všechny možnosti. Jana Soukupová připomněla, že čas je naše nejcennější devíza a stálo ji samotnou nemalé úsilí vytvořit si nerušený prostor ve vlastní agendě, aby mohla kreativně přemýšlet nad řešením velkých výzev.

Zabijáci kreativity 

Už jsme mluvily o tom, že kreativita se dá trénovat a posilovat podobně jako svaly v posilovně. Největšími zabijáky kreativity jsou strach z chyb (kritiky) a rutina. Poslední dva roky ukázaly snad všem, že pokračovat v dělání věcí “jako vždycky” nebylo možné. Kdo se uměl přizpůsobit, uspěl.

Jak se prosadit se svými nápady 

Řešení začíná (ne)překvapivě u komunikace. Lenka i Martina, které obě zastávají vysoké manažerské funkce v dominantně mužském prostředí, řekly, že muži často vůbec netuší, jakým specifickým výzvám ženy čelí, a je potřeba s nimi o tom mluvit. Odpovídající zázemí a podpora v rámci organizace pak umožňuje ženám kariérně růst. 

Změnit firemní kulturu nejde hned, ale jak poznamenala zakladatelka Ženského byznusu a moderátorka diskuze Alžběta Králová, hodně udělá i veřejná podpora a zastání v týmu nebo jiný úhel pohledu mužských kolegů, který pomáhá najít řešení problémů a výzev. Martina doplnila, že i když ve firmě není formální mentoringový program, je dobré zkusit se manažerů zeptat na možnost mentoringu.

Jak však připomněla Jana Soukupová, často jsou to ženy samotné, které nepodporují ostatní ženy. Říká se tomu syndrom včelí královny. Proč tomu tak je? Patrně proto, že žen na vysokých manažerských postech je pořád málo a jsou na ně často kladeny vyšší nároky než na jejich mužské kolegy. Mohou pak mít pocit, že když musely zažít “peklo,” tak i ženy, které přijdou po nich, si peklem musí projít taky. 

Cvičení kreativity

Na závěr pro vás máme praktické tipy, jak se svou kreativitou pracovat a rozvíjet ji.

  • kreslení – aplikace vám vygeneruje nápad a vy máte krátký časový limit, abyste ho splnili. 
  • kreativní volnočasové aktivity – baví vás malování, modelování z hlíny, psaní článků, focení nebo stříhání videí? Hrajete na hudební nástroj nebo rády pečete cukrovinky? Ať je to cokoliv, dělejte to!
  • sledování mraků
  • popisování věcí různými slovy – zkuste popsat jednu věc deseti různými slovy
  • prohoďte si ruce – činnosti jako čištění zubů, česání vlasů nebo psaní dělejte druhou rukou než obvykle
  • zkoušejte nové věci – nové jídlo, novou hudbu, cizí jazyk nebo hudební nástroj
  • využijte staré věci novým způsobem – např. skleničky od hořčice nebo od dekorativních svíček mohou být praktické skleničky na pití

Tipy na knihy o kreativitě

Tipy na podcasty o kreativitě

Ženský byznys jsme založily, abychom propojovaly a vzdělávaly ženy v klíčových dovednostech tak, aby naplno využily svůj potenciál a posunuly svou kariéru na novou úroveň. Přidejte se k nám! Pokud se chcete dozvědět o dění v komunitě a našich aktivitách, přihlašte se k odběru Sirény zde na našem webu.