Oslovujte Robinsony a hodně se ptejte — ženy si z 2. lekce Akademie odnesly praktické tipy „jak na efektivní networking“

Alžběta KrálováČlánky

Zakladatelka ženského byznysu Alžběta Králová na druhé lekci Akademie profesního rozvoje přivítala Pavlínu Louženskou, mentorku Google for Startups a zakladatelku #HolkyzMarketingu. Společně otevřely téma budování sítě kontaktů a s účastnicemi sdílely vlastní zkušenosti a doporučení. 

“85 % prací je obsazeno díky networkingu, přesto každý čtvrtý člověk networking vůbec nepraktikuje,” ilustrovala Pavlína hned na začátku čísly důležitost networkingu a dodala, že přináší také 90 % obchodních příležitostí. Tedy příliš velké procento na to, abychom si mohlydovolit ho ignorovat. 

„Já vím, že mi to těžko uvěříte, když tady teď pro vás živě přednáším, ale jsem introvert,přiznala se Pavlína účastnicím a uvedla, že pro ni ze začátku networking nebyl ničím jednoduchým. „Aby se pro mne stal snesitelnějším, vytvořila jsem si řadu pomůcek, které teď s vámi mohu sdílet,“ dodala. 

Ženám doporučila, aby se na networkingové akce vydávaly s jasným cílem. Chci najít nové klienty? Hledám mentora? Něco, čím budu moci zaplnit svůj volný čas, než mi začne nový projekt? Jasné vědomí toho, co od networkingu očekáváme, umožňuje lépe si definovat, s kým chceme navázat nové kontakty a na jaké akci se s nimi nejpravděpodobněji setkáme.

Je pro vás představa dne stráveného networkingem vyčerpávající? Vyhraňte si na něj přesný čas, radí Pavlína. Klidně jen hodinu. Ale buďte připravené. Předem si o lidech, se kterými byste se rády seznámily, proveďte rešerši a promyslete si dopředu otázky, na které byste se jich chtěly zeptat. Nezapomeňte se také podívat na aktuální dění, které může usnadnit začátek konverzace. I když občas vám úplně stejnou službu udělá i tak prostá věta jako: Promiňte, mohu se vás zeptat, kde tady jsou toalety?

Když se v záplavě neznámých tváří budete cítit nejistě a ztraceně, zkuste se rozhlédnout po Robinsonech. Lidech, postávajících osamoceně po místnosti. Nejen že pro vás jejich oslovení bude snažší, ale pravděpodobně bude také velmi vítané. Nikdo totiž nechce trávit čas na networkingové akci sám. Ani vy. Schovejte proto své telefony a usnadněte ostatním vaše oslovování. A nejtaktičtější místo, které můžete zaujmout? “Přece to na baru,” radí Pavlína, i když v zápětí dodává, že alkoholu je lepší se vyhnout. 

Trochu rebelie si ale dopřát můžete. Klidně přeskočte některou z přednášek, přidává Pavlína další tip. Všichni se rádi bavíme, a tak mimo přednáškový sál jistě narazíte na další “záškoláky”, se kterými můžete zapříst konverzaci. A když už budete ve víru rozhovoru, neostýchejte se hodně ptát. Studie ukázaly, že lidé, kteří kladou více otázek, jsou druhým sympatičtější. Nebojte se tak znalost lidské psychiky využít ve svůj prospěch.

A nedělejte si to zbytečně těžší, než musíte. Oblečte se pohodlně, pokud se vám v podpatcích klepu kolena,  s klidem je nechte doma. Radši outfit doplňte o zajímavý šperk či doplněk. Něco, co snadno upoutá pozornost a může být prostředkem otevření nové konverzace. Komplimenty jsou vůbec výborný otvírák, radí Pavlína. Mnohem spíše zabodujete pochvalným komentářem něčí kabelky, než snahou o hodnocení politické situace nebo kritikou špatných chlebíčků. Přičemž ani jedno není příkladem networkingové praxe. Kdo ví, třeba nedoceněné chlebíčky připravovala právě ta osoba, se kterou zrovna hovoříte.

Praktický tip přidala v závěru také Alžběta Králová. Pomůže vyhnout se nepříjemné situaci, kdy si člověk nemůže vybavit, s kým zrovna hovoří. „V praxi jsem si ověřila, že výborně funguje spojit si jméno s mnemotechnickou pomůckou — vytvořit si k němu asociaci. Když jsem se ve Státech potkala s Dolores, jméno jsem si v hlavě spojila s americkými dolary a představila si, jak je Dolores rozhazuje všude kolem sebe. Její jméno jsem od té chvíle nikdy nezapomněla.” 

A kdybyste snad přece jen něčí jméno zapomněly, nesypte si popel na hlavu. (Nejen) jména občas zapomínáme všichni. Vidíte-li se s někým prvně, bez přílišného ostychu se omluvte a požádejte dotyčného/ou o jeho zopakování. Pokud se s někým bavíte už po několikáté, zeptejte se, jak se dotyčný/á měl/a od chvíle, kdy jste se viděli naposledy. Oživení posledního setkání vám pravděpodobně poskytne dostatek kontextu k tomu, abyste si zapomenuté jméno vybavily. 

Přes počáteční technické problémy se zvukem druhá lekce sklidila hojné pozitivní ohlasy. A měla také networkingové dozvuky — účastnice se mezi sebou, už v rámci přenosu lekce, začaly aktivně propojovat. Již za měsíc na registrované ženy čeká třetí téma. 14. ledna se v rámci Akademie profesního rozvoje budeme věnovat Budování vlastní značky. Tématu se ujme designerka, cestovatelka a publicistka Lilia Khousnoutdinová. Registrace je pro zájemkyně na našem webu otevřena již nyní.