Šestá lekce Akademie patřila obchodu: Ženy se učily, jak vytvořit kvalitní byznys plán a adekvátně nacenit svou práci

Alžběta KrálováČlánky

Závěrečná lekce ženského byznysu patřila podnikavým ženám. Téma byznys plán, cenotvorba a obchodní strategie bylo příhodně otevřeno v prostředí mezinárodní poradenské firmy Deloitte. Zakladatelka Alžběta Králová si k sobě totiž přizvala ředitelku poradenských služeb Terezu De Bardi. Ta se s účastnicemi podělila o své zkušenosti z byznysového prostředí.

Byznys se už dávno netýká pouze pánů v bílých límečcích s koženými kufříky. Je mnohem barevnější a to nejen, co se oblékání týče, uvedla na začátku lekce Tereza. Ženám se do dříve uniformního byznysového světa podařilo vnést osobitost a jedinečnost. Jsou mezi námi koučky, malířky, návrhářky i majitelky jógových studií, ilustrovala Tereza barevnost byznysu, který dle jejích slov dnes stojí na emocích. Ty  se musíme naučit dobře prodat, aby nás práce nejen bavila, ale také uživila.

Riskantní krok do neznáma nám dle Terezy může usnadnit úvodní bilancování. A to nejen v případě, že uvažujeme o vykročení na podnikatelskou dráhu, ale také když přemýšlíme nad kariérní změnou, zvažujeme novou rozvojovou příležitost nebo tvoříme týmovou strategii. 

Tři kroky, o které se můžeme v začátcích opřít, jsou:

1. Stanovení jasné vize

Neboli odpověď na otázku Proč?. Vize dává smysl tomu, co děláme. Je spojena s emocemi a často má abstraktní podobu, kterou můžeme dobře zachytit vizuálně. Třeba ve formě vision boardu, který ženy mohou znát již z lekce o posílení sebevědomí

Obrazová je také technika vizualizace, která nám usnadňuje formování vize. Vidina vysněného cíle zároveň působí jako silný počáteční impuls k tomu vystoupit z komfortní zóny a přejít do akce:

  • Jak vypadá to, za čím jdu? 
  • Jak tam vypadám já? 
  • Jak se tam cítím?
  • Jaké je to místo? 

To vše jsou otázky, které můžeme sami sobě v procesu tvorby vize pokládat.

2. Chytře nastavené cíle

Cíle konkretizují vizi a umožňují nám naplňovat akci. Vize bez akce je snění a akce bez vize je noční můrou, zmínila Tereza své oblíbené japonské přísloví. Uvedla, že cíle by pro nás měly být dostatečně inspirativní a ambiciózní, ale zároveň realistické a měřitelné.

3. Strategie postupu

Strategie pomáhá vytříbit si své nápady a myšlenky a umožňuje nám dále je srozumitelně komunikovat. Na cestě k realizaci vlastní vize se často bez pomoci druhých neobejdeme. Díky definování a sepsání strategie můžeme svou vizi a cestu k ní snadno představit druhým a zpřístupnit jim tím myšlenky ve své hlavě.

Pokud se jedná o návrh podnikatelského záměru, zajímat nás bude také:

Strategický plán, který se tvoří zpravidla na 3-5 let a pomáhá na cestě k uskutečnění vize a naplnění cílů. Obsahovat by měl 4 základní složky:

  • Co = vize, cíle, očekávané výstupy
  • Kdy = časový horizont (milníky, termíny)
  • Kdo = zodpovědné osoby nebo týmy
  • Kolik = kvantitativní a kvalitativní ukazatele (KPIs)

V dynamicky se proměňujícím prostředí se může hodit také definování strategie na příležitosti, která pomáhá rychle se adaptovat na změny. Člověk v ní odpovídá na 5 otázek, přičemž platí, že změna jedné odpovědi automaticky vede ke změnám v dalších oblastech. Ptáme se v ní:

  • Jaká je naše vítězná ambice? (= jaká je naše obchodní myšlenka)
  • Na jakém poli budeme hrát? (= jaká je naše zákaznická struktura)
  • Jak vyhrajeme? (= v čem jsme unikátní)
  • Jaké schopnosti k tomu potřebujeme? (= znalosti a schopnosti, které musíme mít)
  • Jaké systémy jsou potřeba (= jaké aplikace, databáze a další nástroje budeme používat)

Konečně po třech výše uvedených oblastech –  tedy po stanovení vize, cílů a strategie přichází na řadu informované rozhodnutí o tom, zda svůj záměr chceme realizovat či nikoliv. Pokud je odpovědí ano, čeká nás tvorba akčního plánu. Ten obsahuje konkrétní kroky, které nás v horizontu několika následujících měsíců posunou na cestě k dosažení vytyčených cílů.

Závěr lekce patřil věčné otázce peněz

Jak vhodně nacenit svou službu? S nalezením adekvátní výše hodinové sazby dle Terezy mohou pomoct následující otázky:

  • Kolik chceme ročně vydělávat?
  • Jaké jsou naše roční náklady?
  • Jaká má být naše zisková marže?
  • Kolik  dní v roce budeme pracovat?
  • Kolik hodin denně si můžeme fakturovat?

V řadě profesí je možné vyfakturovat si jen zlomek odpracovaných hodin, upozornila Tereza na skutečnost, kterou bychom při výpočtu výše hodinové sazby měly zohlednit. Stejně tak bychom neměly opomenout ani žádný z našich fixních a variabilních nákladů. Pronájem prostor, nákup kancelářského vybavení, mobilního tarifu, webového hostingu či reklamního prostoru na sociálních sítích pečlivě se zamyslete nad všemi investicemi do svého podnikání a započtěte je mezi své výdaje. Při propočtu odpracovaných dní pak nezapomeňte z balíku všech pracovních dní v roce odečíst určitou část na dovolenou či možné “sick days”, poradila Tereza. Pokud s něčím začínáte, nabízejte raději slevy, než abyste svou službu nacenily příliš nízko a následně ji musely zdražovat,” doporučila účastnicím a vybídla je, aby se nebály realizovat své podnikatelské sny. 

Právě naplňování kariérních cílů a snů se Akademie profesního rozvoje snažila ženám po celou dobu svého fungování usnadňovat. Dneškem sice náš půlroční vzdělávací program končí, my se s vámi ale neloučíme na dlouho. Již nyní pro vás chystáme další zajímavý obsah ve formě rozhovorů s úspěšnými ženami či webinářů,” uzavřela poslední lekci Akademie její zakladatelka Alžběta Králová a poděkovala ženám za jejich účast a pozitivní ohlasy, které předčily všechna původní očekávání: Plánovaly jsme, že bezplatně vzděláme 500 žen, podařilo se nám jich zapojit přes 6 000. Jsem nesmírně vděčná a těším se na vše, co společně v budoucnu vytvoříme, rozloučila se. 

Pokud se vám líbí, co ženský byznys přináší a rádi byste nám pomohli v další tvorbě, budeme vděčni, když nás podpoříte v kampani na donio.cz. Umožníte nám tím realizovat další vzdělávací aktivity a nadále podporovat ženy v kariérním rozvoji. Ve stále se rozrůstající komunitě nás je již přes 3 200, děkujeme za vaši přízeň!