Workshop od Googlu učil ženy z Akademie profesního rozvoje základy Design Thinkingu

Alžběta KrálováČlánky

Ženský byznys spojil síly s New Generation of Founders od Googlu a přinesl svým účastnicím možnost bezplatně absolvovat workshop Googlu na téma Design Thinking. Jak při tvorbě nových produktů a služeb reflektovat skutečné potřeby cílové skupiny a přemýšlet o věcech “out of the box”? To ženy v rámci on-line kurzu učily Pavlína Louženská a Karolína Harries.

“Nic nenahradí osobní pozorování skutečných lidí a naslouchání jejich potřebám,” říká spoluzakladatel Googlu Larry Page. A je to právě uživatel, který stojí v centru veškerého zájmu: Zaměřte se na uživatele. Tak zní základní poučka metody Design Thinking.

Účastnice workshopu si mohly osvojit 3 důležité dovednosti:

  • Empatické rozhovory — jsou vedeny tak, aby došlo k porozumění uživatelů a odhalení jejich skutečných potřeb

  • Brainstorming — což je metoda pomáhající překonávat limity uvažování a mnohonásobně rozvinout (týmovou) kreativitu

  • Prototypování — postup minimalizující riziko selhání projektu srkz vytovření prototypu a jeho testování malou skupinou uživatelů

Během workshopu účastnice v několika šestičlenných skupinách pracovaly na nalezení odpovědí k aktuálním výzvám. Řešení hledaly například k tématům: Jak využít pro náš byznys toho, že jsou teď lidé doma a on-line, jak budovat osobní značku v době pandemie nebo jak být efektivní na home office.

Ptejte se na příběhy, pokládejte otevřené otázky a dávejte podněty k podrobnostem, vyslechly si účastnice rady lektorek pro vedení empatických rozhovorů vedoucích k poznání uživatele. Důležitá zásada Design Thinkingu — nesnažte se dotazovaným předkládat své návrhy. Nechte si je v této fázi pro sebe a jen aktivně naslouchejte. Pomůže vám to zachovat si otevřenou mysl a vidět cesty k řešení i tam, kde byste je samy nehledaly.

Charakteristika uživatele, znalost jeho potřeby a náš insight vede ke správné formulaci řešené výzvy. “Jak bychom mohly pomoct freelencerům zviditelnit své služby, aniž by do sebepropagace museli vložit vysoké peněžní částky?” Ptaly se například ženy v rámci workshopu. S nalezením odpovědí jim pomohl brainstorming, ze kterého v každém týmu vzešel jeden “WOW nápad”.  Nápad, který se stal prototypem designovaného produktu či služby a který ženy na konci workshopu odprezentovaly zbytku skupiny.

Necelých pět hodin účastnicím stačilo, aby přišly s neotřelými nápady, kterými mnohdy překvapily i samy sebe. Z celodenního workshopu si navíc odnesly více, než jen kreativnější přístup k řešení výzev. Mnohé z nich on-line setkání využily také jako nástroj k navázání nových kontaktů a rozšířily tak svou profesní síť.

Zaujal vás koncept Design Thinkingu?

  • Zkuste se podívat na TED Talk Davida Kelleyho o tvorbě kreativního sebevědomí.

  • Můžete také shlédnout přednášku Tima Browna o kreativitě a zábavě.

  • Svou čtenářskou poličku můžete obohatit o knihu Sprint Jaka Knappa

  • Z internetových stránek vám bude užitečná tato. Představuje 100 metod designu služeb a designového myšlení.

  • A nebo se rovnou přihlašte na některý z workshopů Google a naučte se této inovativní metodě.