Alžběta Králová společně se svým kolegou a spoluzakladatelem Ženského byznysu Karlem Komínkem přijali pozvání pardubického CzechInvestu a 22. června přivítali přes 30 žen, které se nebojí politiky. Účastnicím představili základy marketingu důležitého nejen pro komunální kampaně, ale i pro budování vlastní značky, nastavení správné strategie a efektivní práci s daty.
„V dnešní době je důležité, aby si ženy vyměňovaly své zkušenosti, podporovaly se a navzájem si pomáhaly. A to zejména v politice, tedy v oblasti, která je minimálně v České republice převážně mužskou doménou. Ženy si mohou často myslet, že jsou na to samy, proto je zásadní političky spojovat napříč republikou i světem, aby se navzájem motivovaly a inspirovaly,” zahájila seminář Alžběta Králová.
Většina žen, které se semináře o marketingu zúčastnily, již několik let zástává volenou funkci. Přesto byly v řadách posluchaček i ženy, které se do politiky teprve chystají. Karel Komínek jim proto poradil, aby si nejprve zodpověděly tu nejdůležitější otázku, a sice proč kandidují. Připomněl, že základní věcí, kterou během své kampaně prodávají, je jejich osoba, vize a důvěra, že svých vizí umí dosáhnout. Stejně tak důležité je umět vyvolat svým marketingovým příběhem emoce.
Alžběta Králová navázala příklady ze své praxe, a to nejen z českého prostředí, ale i ze zahraničí. Porovnala úroveň marketingu u nás a v USA a zhodnotila aktuální kampaně, které v ČR probíhají. Zároveň připomněla, že peníze nejsou v kampaních tím nejdůležitějším faktorem, pokud chybí obsah a autenticita. Dle Alžbětiných zkušeností mají navíc všechny neúspěšné kampaně jeden společný bod, a tím je často odpojenost jejich tvůrců od reality. A proto poradila ženám, které se chtějí ucházet o volenou pozici, ať se snaží co nejvíce vystoupit ze své sociální bubliny a poznat i témata, která jsou relevantní pro ostatní.
Následně otevřela diskuzi, během níž se většina žen podělila o každodenní překážky, kterým na svých pozicích čelí. Společně s Karlem nacházeli řešení jejich problémů, ke kterému často přispěly i ostatní účastnice, které se neváhaly podělit o zkušenosti ze svých obcí. Závěr akce se přirozeně pojal jako networking, ženy si vyměnily kontakty a dohodly se na sdílení svých zkušeností.
Ačkoliv byly účastnice z rozdílně velkých obcí a různých koutů Česka, byly si navzájem inspirací. A když si starostka menšího města u Prahy stěžovala, že se na ní rodina chodí dívat pravidelně na zastupitelstvo, aby ji alespoň někdy viděla, dlouholetá starostka jihomoravské vesnice jí na to odpověděla: „Můj muž zase říká, že největší chudák na světě je manžel starostky.” V sále nebyla žena, která by se tomuto pravdivému vtipu nezasmála.
Věděli jste, že:
Poslanecká sněmovna
- V minulém volebním období (2017 – 2021) bylo v Poslanecké sněmovně téměř 80 % mužů.
- V posledních parlamentních volbách 2021 kandidovalo celkem 1 664 žen
- V Poslanecké sněmovně je nyní 25 % žen (50) a 75 % mužů (150)
- 20 ANO
- 13 Piráti a Starostové
- 12 SPOLU
- 5 SPD
Senát
- V současné době je v Senátu 12 žen (z 81 senátorů) – což je 14,8 %.
Kraje
- Po posledních krajských volbách (2020) tvoří ženy 22 % zastupitelů.
- Ze všech krajů má největší zastoupení žen Královéhradecký kraj (více než 30 % žen).
- Naopak nejméně žen zastupuje kraj Jihomoravský – 16,9 %.
- Hejtmanka je v ČR jenom jedna (Petra Pecková, Středočeský kraj).
Komunální politika
- Do zastupitelstev měst a obcí bylo v posledních komunálních volbách (2018) zvoleno nejvíce žen v historii, a to 28 %.
- Celkem kandidovalo 32,8 % žen.
- Zastoupení žen na pozici starostek je 24,3 %
- Největší zastoupení žen z nich mají obce v Karlovarském kraji (33,08 %), naopak nejmenší obce v Kraji Vysočina (18,44 %).
Rádi bychom poděkovaly nejen účastnicím, ale i regionální kanceláři CzechInvest pro Pardubický kraj za skvělou organizaci a osvětu, o kterou se svými akcemi zasazuje. A v neposlední řadě i Tereze Všetečkové, organizátorce celé akce a zakladatelce spolku Podnikavé ženy z Pardubického kraje, který podporuje ženy v podnikání a vzdělávání se.
Autorka: Martina Dolečková