Tipy pro lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem

Alžběta KrálováČlánky

Máte problém najít rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem? Chcete mít víc času na přečtení oblíbené knihy nebo setkání s přáteli? Nezoufejte, protože jsme pro vás připravily osvědčené tipy, které vám pomohou vyhnout se syndromu vyhoření a vést vyváženější a kvalitnější život. 

1. Naučte se redukovat stres

Jedním z klíčových faktorů, který ovlivňuje naše zdraví a pohodu, je stres. Má nepříznivý vliv na náš fyzický a duševní stav a může vést k řadě zdravotních problémů. Nejčastějším projevem jsou problémy se spánkem, protože stres zvyšuje hladinu kortizolu, což ztěžuje usínání a udržení snění. A jak to řešit? 

  • Nastavte si pravidelný denní režim, zkuste jít spát i vstávat ve stejnou dobu. Před spaním si již místo mobilu vezměte do ruky raději knihu. Také je dobré nevystavovat se již umělému světlu, ale např. jen solné lampičce nebo použít brýle proti modrému světlu z digitálních zařízení, které chrání přirozenou tvorbu melatoninu. 
  • Ke zklidnění vám pomůže také meditace nebo techniky mindfulness.  Pokud se ji chcete naučit, máte možnost přihlásit se na kurz, který vede manželka amerického velvyslance Lauren Sabet, který začne 11. října.
  • Zjistěte si, jak jste na tom doopravdy na základě reálných dat. Pokud se cítíte neustále ve stresu, vyzkoušejte test bioinformatického startupu Macromo, který změří hladinu stresového hormonu ve vašem těle a doporučí, jak zlepšit své návyky. Pamatujte na to, že naše zdraví je tou nejcennější investicí. Zdraví je i pro nás na prvním místě, proto máte do 15. října jedinečnou příležitost použít 10 % slevový kód SIRENA na všechny testy od Macromo.

2. Nastavte si priority

Zastavte se a zamyslete se nad tím, co je pro vás důležité nebo co byste rády zařadily do každého dne. Může to být například čas strávený s rodinou, cvičení, koníčky, kvalitní spánek a cokoliv dalšího, na čem vám záleží. Je načase začít si na tyto věci dělat ve svém životě prostor. Tímto způsobem si zajistíte, že svou práci (a povinnosti) stihnete, ale zároveň neztratíte ze zřetele další aspekty, díky nimž budete vyrovnané. 

  • Zvažte, kdy se během dne cítíte nejlépe probuzeny a plny energie, a nechte si úkoly vyžadující vysoké soustředění na tuto dobu. Snažte se také upřednostnit zdravý spánek, fyzické cvičení a výživnou stravu, abyste podpořily duševní koncentraci během celého dne.
  • Začněte tím, že si vyberete jen jeden úkol, kterému se budete plně věnovat ve zvoleném čase. Může být sice lákavé dělat několik věcí najednou, abyste toho stihly více, ale je pravděpodobnější, že odevzdáte kvalitní práci, když vás nebudou rozptylovat jiné povinnosti. 
  • Pomocí různých aplikací můžete sledovat čas strávený nad konkrétním úkolem, což vám pomůže zjistit, jak efektivně pracujete. Jednou z dalších možností je specifický časovač, který rozdělí váš čas na práci a přestávky. 

3. Naučte se říkat ne

Existuje mnoho důvodů, proč budete muset odmítnout práci navíc, bez ohledu na to, jak moc chcete pomoct. Rebecca Knightová z Harvard Business Review, vysvětluje, že říkat ,,ne” není přirozené, protože se cítíte špatně, že jste zklamaly a odmítly členy svého týmu. Nicméně, je to důležité pro vás samotné i pro úspěch firmy. Pokud například souhlasíte s tím, že převezmete další úkoly, když už jste na svém maximu, může to vést k vyhoření. To má zase negativní vliv na vaši duševní pohodu a omezuje to produktivitu. V důsledku toho se pokles kvality vaší práce projeví na (ne)úspěchu společnosti. Ale jak říkat „ne” správně?

  • Transparentní vyjádření nesouhlasu pomůže vašim kolegům nebo vedoucím týmů pochopit, že to není nic osobního. Sdílení tohoto důvodu pomáhá budovat důvěru mezi vámi a kolegy. Pokud odpovídáte vedoucímu, řekněte konkrétně, co máte aktuálně na práci. Někdy to stačí k tomu, abyste pomohly pochopit, proč nemůžete na žádost říct ano. 
  • Může být frustrující, když vás například kolega neustále žádá o něco, co nemůžete nebo nechcete udělat. Komunikace o těchto frustracích může být užitečná, ale stejně tak i učení se a procvičování empatie. Vcítění se do toho, jak práce na každého působí, může pomoci všem zúčastněným stranám vzájemně se pochopit. 
  • Abyste se zlepšily, doporučujeme trénovat nahlas – buď o samotě, za zavřenými dveřmi, nebo s důvěryhodným přítelem či kolegou. Naslouchejte samy sobě. Váš tón by měl být jasný a chování diplomatické. Chcete říct ne tak, aby vás lidé respektovali.

4. Nezapomeňte na dovolenou

Když je práce nad hlavu a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je narušena, je čas položit si otázku: Neměla bych jet na dovolenou? Studie prokázaly, že volno v práci může mít příznivý vliv na fyzické i duševní zdraví. Lidé, kteří si dopřávají odpočinek, mají nižší stres, menší riziko srdečních onemocnění, lepší životní perspektivu a větší motivaci k dosahování cílů. Zároveň výzkum zjistil, že týdenní pracovní doba 55 a více hodin je spojena s o 35 % vyšším rizikem mrtvice a o 17 % vyšším rizikem úmrtí na srdeční onemocnění. Ale kdy si o dovolenou zažádat? 

  • Určete si termín odjezdu s dostatečným předstihem, abyste mohly naplánovat svou práci a osobní povinnosti, aby nebyly narušeny. Je to také výhoda pro zaměstnavatele. Žádná ze stran se nebude cítit pod tlakem, protože bude dostatek času na případné rozdělení úkolů mezi kolegy. 
  • Dejte si „přechodný den“, kdy budete vyřizovat e-maily a organizovat svůj rozvrh na další pracovní dny. To vám pomůže se po odpočinku lépe koncentrovat. 
  • Napište automatickou e-mailovou odpověď, že jste mimo kancelář. Ta by měla obsahovat data vaší nepřítomnosti a také seznam kolegů, na které se dá obrátit s různými dotazy a problémy. Pokud chcete jít ještě o krok dál, přidejte data své nepřítomnosti do podpisu e-mailu týden nebo více dopředu.

5. Mějte své koníčky

Koníčky hrají významnou roli v osobním růstu a štěstí. Volnočasové aktivity přinášejí úlevu od stresu, rozvíjejí dovednosti a zvyšují kreativitu, což může pozitivně ovlivnit produktivitu nejen na pracovišti. Častým důvodem, proč se mnozí nemohou věnovat svým koníčkům, je nedostatek času. Většina lidí má sklon dávat přednost práci před zálibami, kdykoli je mezi nimi možnost volby. Je však důležité udělat si čas na činnosti, které máte rády. Místo toho, abyste se každý den snažily najít si prostor na nějakou činnost, je lepší zaujmout dlouhodobý přístup a najít si ve svém rozvrhu mezery, které můžete vyplnit a aktivně si je vybukovat v kalendáři. Co ale dělat, když nemáte žádný koníček? 

  • Nebojte se vyzkoušet různé oblasti, abyste zjistily, která vám nejlépe sedí. Možná budete potřebovat několik pokusů, než najdete ten pravý. Důležité je užít si tento proces a nenechat se demotivovat, když hledání trvá déle, než jste očekávaly.
  • Sledujte pro vás zajímavé lidi, blogy, knihy a články o různých koníčcích. To vám pomůže rozšířit si obzory a najít aktivity, o kterých jste ani nevěděly, že existují. Inspirací vám může být i přítelkyně, která dělá něco zajímavého. Výhodou je, že byste v novém prostředí nebyly samy.
  • Podívejte se na místní kurzy, workshopy nebo skupiny, které nabízejí možnost vyzkoušet si nové koníčky. To vám umožní setkat se s lidmi se stejnými zájmy.

Najít work-life balance v dnešní době není vůbec jednoduché, ale jak jsme zmínily výše, je to nedílná součást kvalitního a zdravého života. Věříme, že vám naše tipy pomohou v nastavení efektivního work-life balance, což přispěje k produktivitě a dosahování vašich cílů nejenom v pracovním, ale také osobním životě.